.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اراضی کشاورزی استانهای شمالی رو به زوال است
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به رشد روز افزون تغییر کاربری های اراضی کشاورزی گفت: با این روند اراضی کشاورزی استانهای شمالی تا 25 سال آینده نابود می شود.
 اراضی کشاورزی استانهای شمالی رو به زوال است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به رشد روز افزون تغییر کاربری های اراضی کشاورزی گفت: با این روند اراضی کشاورزی استانهای شمالی تا 25 سال آینده نابود می شود.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، سیدمجتبی مجاوریان در کارگاه آموزشی یکروزه مدیریت آب و خاک البرز در ساری افزود: اصلاحات اراضی، عدم برخورداری از تکنولوژی های کاهش دهنده اراضی و عدم برخورداری از مزیتهای کشت مکانیزه سبب کوچک شدن روز افزون اراضی کشاورزی در استانهای شمالی کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاربری های غیر کشاورزی باعث افزایش قیمت زمین شده و در افزایش قیمت برنج تاثیر به سزایی دارد.

مشاور مدیریت آبیاری و زهکشی طرح جامع آب و خاک البرز با اشاره به اینکه سالانه 32 هزار نفر به طور متوسط به جمعیت مازندران افزوده می شود، عنوان کرد: روند رشد شهرنشینی در استانهای شمالی تقاضای نیاز به زمین ارزان را در روستاها مضاعف کرده است.

مجاوریان با بیان اینکه نرخ بالای بیکاری و محدودیت صنعت سبب افزایش مهاجرت جوانان مازندران به استانهای های همجوار شده است، یادآور شد: 80 درصد شاغلان روستایی در مازندران از طریق کشاورزی ارتزاق می کنند.

وی با اعلام این مهم که 62 درصد جمعیت 20 تا 34 سال است به دنبال کار هستند، افزود: وضعیت شاغلان مازندران در روستاها به مراتب بهتر از شهرهای استان است.

وی با بیان اینکه سرانه درآمد شهروندان مازندرانی بدون اعمال تورم طی سالهای اخیر 23 درصد رشد یافته است، اظهار داشت: با اعمال تورم و نرخ بیکاری می توان این میزان سرانه درآمد را در استان تنها 3.6 درصد اعلام کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه براساس سرشماری نفوس و مسکن سال 85 کمتر از 49 درصد خانوارهای روستایی ایران درآمد سالانه بیش از سه میلیون ریال داشته اند، گفت: کمتر از 79 درصد خانوارهای روستایی مازندران در این آمار نیز بالای سه میلیون ریال در سال درآمد داشته اند.

وی با اشاره به اینکه طی سالهای 79 تا 82 ارزش افزوده خدمات در مازندران کاهش و پس از آن افزایش یافته است، اظهار داشت: ارزش افزوده کشاورزی استان از سالهای 82 به بعد رو به کاهش رفته است.

مجاوریان با بیان اینکه 15 درصد تعاونی های زنان استان در بخش کشاورزی فعالند، گفت: بیشترین مشارکت بانوان در تعاونی استان مربوط به شهرستان جویبار بوده است.

مشاور مدیریت آبیاری طرح جامع آب و خاک البرز با اشاره به اینکه بر اساس طرح توسعه کشاورزی مشارکتی حدود 70 درصد اراضی کشاورزی استان مربوط به برنج است، ادامه داد: هر کشاورز مازندرانی به طور میانگین حدود یک هکتار زمین شالیزاری دارد.

وی نیروی کار، کمبود آب بحرانی در حال ظهور، زمین، آزادسازی تجارت برنج، فشار مداوم روی منابع طبیعی و محیط زیست و تغییر الگوی مصرف غذایی را از چالشهای پیش روی تولید برنج ذکر کرد و افزود: روند فعالیتهای کشاورزی به سمت ماشینی شدن سبب کاهش استفاده از نیروی کار می شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.